Cemevine abdestsiz girilebildiğini ve ayin yapıldığını söyleyen Cübbeli Ahmet Hoca, bu mekanın neden ibadethane olarak görülemeyeceğini ise şöyle açıkladı: "Semah ayini yapılıyor. Saz çalınıyor. Bunlar camide yapılabilir mi? Yapılamaz. O zaman fark var. O yüzden 'Cemevi ibadethanedir' denemez."
Cübbeli Ahmet Hoca'nın cemevleriyle ilgili yazısı şöyle:
CEMEVi iBADETHANE OLAMAZ
Cemevi ile camiyi eş tutmak mümkün değil. Camilerde sadece Allah’a ibadet edilir ancak cemevlerinde saz çalınıp, şarkılar, şiirler söyleniyor.
“Mescitler ancak Allah’a aittir, Allah ile birlikte hiç kimseye ibadet etmeyin.” (Cin Sûresi:18)
Onun için mescitte dünya kelamı konuşmak yasak, alışveriş yapmak yasak, kayıp ilanı vermek yasak. Mescitte zikir yapılır, vaaz edilir, dini ders okutulur. Bu ibadethane statüsü mescitle alakalıdır. Cemevine abdestsiz girilebilir.
CEMEVİ İBADETHANEDİR DENEMEZ
Semah ayini yapılıyor. Saz çalınıyor. Bunlar camide yapılabilir mi? Yapılamaz. O zaman fark var. O yüzden “Cemevi ibadethanedir” denemez. Çünkü sen bunu dediğin zaman geri kalan detaylar ne olacak? Abdestsiz, gusülsüz girmemesi lazım. Dünya kelamı konuşmaması lazım. Saz falan çalınmaması lazım. İbadette böyle şeyler yok ki! İbadet Allah’a kulluk demektir. Mabet de o kelimenin ismi mekanıdır. Çalgıyla, şiir söyleyerek Allah’a kulluk yapılmaz. Allah’a kulluk namazla, zikirle, Kur’an’la yapılır. Peki, Alevilerin cemevinde yaptıkları yasak mı? Ben öyle bir şey demedim. Bunlar tarikat ve tasavvufun Bektaşi, Mevlevi, Nakşi kültürüdür.
DEDELERE MAAŞ VERİLEBİLİR
Cemevleri açık olsun. Bunda bir sorun yok. Ama senin, oraya abdestsiz bir şekilde girip çıkabilmenden, adetli kadınların girip çıkabilmesinden dolayı mescit gibi değerlendiremeyiz. Cemevi ibadet yeri değil ama arada zikir ediyorsan ibadet olur. Ama cami sırf ibadet yeridir.
Alevilerin vergi verdikleri için cemevlerinde dedelerine maaş, cemevlerine de ücretsiz elektrik ve su isteme talebi ise uygundur. Bu ayrı bir şey ama fıkha göre mescit dediğin zaman helal-haram konusuna girer. İdari olarak dedelerin maaşları verilsin, elektrik su faturasından muaf tutulsun bunda sıkıntı yok.
ASIL SORUN TEKKE VE ZAVİYELER KANUNU
Burada esas sorun Tekke ve Zaviyeler Kanunu’dur. Burada Nakşilik yasaklanmış, Kadirilik, Mevlevilik vs. yasaklanmış. Bu kanunun kaldırılıp, buraların açılmasının serbest edilmesi lazım. Ancak tabii ki milletin parasını soyan, affedersiniz milletin ırzına namusuna kasteden, hasta okuyorum bahanesiyle şeriatsızlık yapanlara fırsat vermemek şartıyla.