İnternetin Gelecekteki Tarihçesi
İnternet ortaya çıktığından beri işleri kolaylaştırması bir yana insan hayatında önemli değişikliklere yol açtı. Teknolojinin ilerlemesinde, bilgi depolama ve aktarmada, iletişimde ve daha birçok farklı alanda sağladığı faydalar yadsınamaz.
İnternet, kullanıldığı alanları geliştirirken kendi de gelişen ve değişen bir kavram. Bu yazıda, 1964 ve 2096 yılları arasında internetin geçirdiği ve geçireceği öngörülen değişikler kronolojik olarak aktarılmaktadır.
1964
Ortam oldukça gürültülü. Klavyeye vuran parmakların sesi bir yana yazıcılar da dahil olmak üzere tüm makineler cızırdayıp takırdayarak çalışıyor. Bulunduğunuz yerden ileri teknoloji bir arı kovanında bulunduğunuzu düşünebilirsiniz. İnsanlar yazıcılardan çıkarttıkları destelerce kağıdı oradan oraya taşıyorlar. Arada bir de garip aletlerin üzerindeki düğmelere basıyorlar. Tüm bu süreçte kullanılan bilgisayarlar neredeyse dolap büyüklüğünde.
1984
Apple bilgisayarlarını piyasaya sürüyor ve bunu büyük reklam kampanyalarıyla tanıtıyor. Özellikle endüstrinin IBM’in tekelinde tutulmasıyla dalga geçerek, George Orwell’in romanındaki diktatörü IBM’e benzeten ve insanlığı böylesine korkunç ve tekdüze bir distopyadan Apple’ın kurtardığını anlatan reklam oldukça dikkat çekici. Böylece Apple’ın CEO’su Steve Jobs, insanların bilgisayar teknolojisi nedeniyle basitleşen (ama sıradanlaşan) ve mekanikleşen hayatlara mahkum olmayacakları bir seçenek sunuyor. Teknolojinin getirdiği eğlenceli, rahat, samimi ve sıradanlıktan uzak bir yenilik olarak Macintosh’u sunuyor.
Alışılagelmiş diğer bilgisayarların aksine, Macintosh’u kullanabilmek için herhangi bir yazılım ya da bilgisayar diline hakim olmanız gerekmiyor da. Hatta kullanımı kolaylaştırmak için masaüstündeki simgelerde dolaşmak, onları açmak ve ekranı daha etkili kullanabilmek için elle kullanılabilen elektronik bir kutu geliştirildi. Buna da fare deniyor! Fareyi oynatarak ekrandaki göstergeyi de aynı yönde hareket ettirebiliyordunuz ve pencere (windows) denen dijital çalışma sayfaları arasında gezinmek (ve üzerinde çalışmak) için fare üzerindeki tuşa basmanız yeterli. Bu cihazın keşfiyle bilgisayar kullanıcısı için programlar arasında gezinmek, metin dosyalarını düzeltmek gibi işler bir hayli kolaylaştı.
1996
Arama motorları yeni yeni popülerleşiyor. Bu yeni icat o kadar kullanışlı ki anahtar kelimeleri ni girdiğinizde önünüze ilgili tüm sonuçları getiriyor. Bazı sayfalar yapım aşamasında bazıları tamamlanmış. Firmalar kendi sayfalarını oluşturuyorlar, ürünlerini tanıtıyorlar. Hatta artık internetten ürün satışı da mümkün olduğu için alışveriş hiç olmadığı kadar kolay. Bu arada hızlanan ve değişen hayatlarımızda tatmin olmak zorlaşıyor. Akşam yemeğinde patates kızartmasıyla kendinizi şişirdikten sonra bile hala aç hissediyorsunuz.
2018
Artık sadece bir gözlük takarak orada olmayan şeyler görebilmek mümkün! Bunun için herhangi bir kimyasal kullanmanız gerekmiyor, basit bir teknoloji ürünü olan kameralı gözlüğü takmanız yeter. Aynı zamanda sürekli olarak veri kaydı yapan bu gözlük insanlara daha detaylı ve gerçekçi bir deneyim yaşatmak için bu verileri kullanıyor. Gerçeklik ve simülasyon birbirinin içine geçmiş durumda.
2022
İnsanların bilgisayarlarla birebir iletişime girdiği, konuştuğu bir dönem. O kadar ki bilgisayarlar artık insanların kişisel asistanı haline gelmişler. Haberleri kullanıcının ilgilerine göre aktarıyorlar, sosyal ortamındaki gelişmeleri takip ediyorlar. Bunları yaparken de yine kullanıcının ilgisine ve beğenisine hitap edebilecek ürünlerin tanıtımını da yapıyorlar. Hatta kullanıcının onayı üzerine ürün anında satın alınabiliyor.
2026
Makinelerin birbiriyle iletişime geçmesiyle dünya yeniden hızlı bir değişim sürecine giriyor. Piyasaya yeni iş kolları ve şirketler katılıyor. Bu yeni milyon dolarlık yatırımlar yapılan şirketlerin binaları da oldukça fütüristik ve sürrealist. Girişten itibaren yeni bir dünyaya adım atıyor hissi uyandıran mekanda beyaz üniformalarıyla robotlar gelenleri karşılıyorlar ve kimlik kontrolünü kişilerin üzerinde taşıdıkları cihazlar aracılığıyla yapıyorlar.
2030
Bilgi ve mülk aktarımının kazandığı hız kimlik hırsızlığını da çok olası kılıyor. Bu nedenle biyometrik bilgiler aktif olarak kullanılmaya başlandı. Akıllı telefonlar parmak izlerini alabiliyor, irislerimizi tarayabiliyor. Ne var ki bu teknolojilerin bu kadar yaygın kullanımı insanların bu “ağdan” kopmasını zorlaştırıyor. Cüzdanlar artık kullanılmıyor, kişisel çipler kolların içine gömülüyor. Artık herkes herkesi biliyor. Kapılar kendiliğinden açılıyor ve marketleri hatta ülkeleri terketmek için bile sıra beklemeye gerek kalmıyor. Odaya girer girmez ışıklar, müzik, oda sıcaklığı kişinin tercihlerine göre kendiliğinden ayarlanıyor. Sanal gözlükler geceye ayarlanmış olsa bile yataklar kullanıcılarını toplantıya yetişmeleri için gerekli saatte uyandırıyor.
Öte yandan devlet her şeyi gören, bilen ve her yerde olan, adım adım herkesi takip edebilen bir varlık haline geldiği için insanların mutluluğu yaşadıkları devlete oldukça bağlı durumda.
2035
Evcil hayvan besleyenlerin sayısı gittikçe azalıyor, çünkü onların yerini çok daha üstün özellikleriyle rahatça doldurabilen yaratıklar var. Bu kişisel “iblisler” nereye giderse gitsin sahibini takip ediyor ve onun isteklerini herkesten hatta kendinden bile daha iyi anlıyor. Tüm varlığını sahibine adayan bu yaratıklar hayatı kolaylaştırmak için varlar. O hem akıllı hem hep yanınızda, onunla ister tartışırsınız ister ondan mentorluk hizmeti alırsınız. Hepsi bir arada!
Bu yaratık bir kuantum bilgisayarı tarafından ileri derecede sofistike bir program ile yönetiliyor. Özellikle bu amaç için üretilmiştir. Kuantum mekaniğinin birebir uygulaması olarak görülen (neredeyse) doğaüstü olarak nitelendirilen bu program, sadece bir program olarak değerlendirilimek için fazla akıllı. Hatta bu ileri seviyedeki zekası birçok insanı rahatsız edecek boyutta…
2038
Eğer Menkul Kıymetler Borsasına yeni biri katılırsa karşılaşacağı şey sıkıcı bir boşluk olacak. Menkul değerler çılgınca yükseliyor olsa da artık borsacılara ve bankacılara ihtiyaç yok.
Dünyadaki en büyük kumarhane artık tamamen intertnet ortamına taşındı. Bu taşınma sanayi devriminden beri görülen en büyük ekonomik parçalanmaya sebebiyet verebilir.
2055
Karaiplerde bir sahil. Yükselen dalgalar parlak köpüklere dönüyor. Hindistan cevizi palmiyeleri altında ayaklarınız bu köpüklü sulara değiyor. Kuşlar cıvıldıyor. Karşıdan yükselen güneşin ışıkları denize vuruyor…
Banliyöde bir ufak bir mahalle. İtfaiye yanan evi köpükle söndürmeye çalışıyor. Ayaklarınız kapanmış spor tesisinden geriye kalan malzemelerin yer yer kuma dönmüş parçalarına takılıyor. Evlerden birinden çocuk çığlıkları duyuluyor. Alevler kırık bir duvar resminden parlayarak etrafı aydınlatıyor…
Aynı yerde aynı şekilde yürüyerek bu iki farklı deneyimi de Değiştirilmiş Gerçeklik sayesinde yaşayabilirsiniz.
2069
Robert Meyer dünyadaki en tehlikeli yerlerde çalışıyor. Başınıza gelen ne olursa olsun Meyer yardımınıza koşmak için orada olur. Sel, deprem, bomba saldırısı… Meyer her zaman kurbanların yanında!
İnsanüstü güçleriyle ve azmiyle tahribatın içinden yaralıları ve ihtiyacı olanları kurtarmak onun görevi. O korkusuz, inanılmaz derecede güçlü bir kahraman ve evet, onun belden aşağısı felçli.
Robert Meyer, Avrupa İç İşleri Bakanlığında “zihniyle çalışan” insanlardan biri. Bonn’da bulunan Acil Durum Teknik Servisinde acil durum robotlarından birini kontrol ediyor ve çalıştırıyor. Bunu sadece beynindeki düşüncelerin oluşturduğu küçük elektrik akımlarıyla başarıyor.
2096
Gaia 2.0 sonunda posthümanistlerin uzun zamandır hayalini kurdukları şeyi gerçekleştiriyor. Projeyi geliştirenler artık zihin yüklemesi yapabildiklerini açıklıyorlar. Yani insan beyninde bulunan bilgiyi simülasyonlarına aktarabliyorlar; tüm duygular ve anılar da dahil olmak üzere. Sonuçta ulaşılan karakter biyolojik vücudun boyun eğmek zorunda kaldığı kısıtlamalardan bağımsız olacak. Dolayısıyla ölümsüz ve bilgiyi “geleneksel” olarak tanımladığımız insandan katlarca hızlı olarak işleyebilecek kabiliyette olacak. İnsan ve makinenin birleşiminden meydana gelen süper akıllı bir yaratık ortaya çıkıyor. Yeni bir tür…
En Çok Sevdiğiniz Renk Hangisi?
İmsak | 06:22 | ||
Güneş | 07:52 | ||
Öğle | 12:55 | ||
İkindi | 15:25 | ||
Akşam | 17:48 | ||
Yatsı | 19:12 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Galatasaray | 11 | 31 |
2. Fenerbahçe | 11 | 26 |
3. Samsunspor | 12 | 25 |
4. Eyüpspor | 12 | 22 |
5. Beşiktaş | 11 | 21 |
6. Göztepe | 11 | 18 |
7. Sivasspor | 12 | 17 |
8. Başakşehir | 11 | 16 |
9. Kasımpasa | 12 | 14 |
10. Konyaspor | 12 | 14 |
11. Antalyaspor | 12 | 14 |
12. Rizespor | 11 | 13 |
13. Trabzonspor | 11 | 12 |
14. Gaziantep FK | 11 | 12 |
15. Kayserispor | 11 | 12 |
16. Bodrumspor | 12 | 11 |
17. Alanyaspor | 11 | 10 |
18. Hatayspor | 11 | 6 |
19. A.Demirspor | 11 | 2 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Kocaelispor | 12 | 25 |
2. Bandırmaspor | 12 | 24 |
3. Erzurumspor | 12 | 22 |
4. Karagümrük | 12 | 21 |
5. Igdir FK | 12 | 21 |
6. Ankaragücü | 12 | 19 |
7. Ahlatçı Çorum FK | 12 | 19 |
8. Boluspor | 12 | 18 |
9. Şanlıurfaspor | 12 | 18 |
10. Manisa FK | 12 | 17 |
11. Esenler Erokspor | 12 | 17 |
12. Ümraniye | 12 | 17 |
13. Pendikspor | 12 | 17 |
14. Keçiörengücü | 12 | 15 |
15. Gençlerbirliği | 12 | 15 |
16. İstanbulspor | 12 | 14 |
17. Amed Sportif | 12 | 14 |
18. Sakaryaspor | 12 | 13 |
19. Adanaspor | 12 | 7 |
20. Yeni Malatyaspor | 12 | -3 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Liverpool | 11 | 28 |
2. M.City | 11 | 23 |
3. Chelsea | 11 | 19 |
4. Arsenal | 11 | 19 |
5. Nottingham Forest | 11 | 19 |
6. Brighton | 11 | 19 |
7. Fulham | 11 | 18 |
8. Newcastle | 11 | 18 |
9. Aston Villa | 11 | 18 |
10. Tottenham | 11 | 16 |
11. Brentford | 11 | 16 |
12. Bournemouth | 11 | 15 |
13. M. United | 11 | 15 |
14. West Ham United | 11 | 12 |
15. Leicester City | 11 | 10 |
16. Everton | 11 | 10 |
17. Ipswich Town | 11 | 8 |
18. Crystal Palace | 11 | 7 |
19. Wolves | 11 | 6 |
20. Southampton | 11 | 4 |
Takımlar | O | P |
---|---|---|
1. Barcelona | 13 | 33 |
2. Real Madrid | 12 | 27 |
3. Atletico Madrid | 13 | 26 |
4. Villarreal | 12 | 24 |
5. Osasuna | 13 | 21 |
6. Athletic Bilbao | 13 | 20 |
7. Real Betis | 13 | 20 |
8. Real Sociedad | 13 | 18 |
9. Mallorca | 13 | 18 |
10. Girona | 13 | 18 |
11. Celta Vigo | 13 | 17 |
12. Rayo Vallecano | 12 | 16 |
13. Sevilla | 13 | 15 |
14. Leganes | 13 | 14 |
15. Deportivo Alaves | 13 | 13 |
16. Las Palmas | 13 | 12 |
17. Getafe | 13 | 10 |
18. Espanyol | 12 | 10 |
19. Real Valladolid | 13 | 9 |
20. Valencia | 11 | 7 |